Alustus toisen maailmansodan skenaarioihin

Miksi ihmeessä pelata toiseen maailmansotaan sijoittuvia skenaarioita? Se on ainakin hyvää vaihtelua verrattuna moderneihin airsoft-skenaarioihin. Maastokuviollisia pukuja ei vuosina 1939-1945 ollut paljoa pois lukien muun muassa Saksan erilaiset maastokuvioinnit. Sarka toimi eräänä päämateriaalina, joten puvut olivat useimmiten yksivärisiä. Esimerkiksi Saksan jalkaväellä sarkapuvut olivat pääosin harmahtavia tai vihertäviä.

Varustus WW2 peleissä

WWII skenaarion iso plussa on, että pelin henkeen eläytyminen on erilaista kuin muissa skenaarioissa. Kaikki taktinen härpäke on jätetty pois varustuksesta, joten punapisteen laittaminen pyssyn päälle WWII aiheisessa skenaariossa olisi pelin hengen täydellistä eliminointia. Taktisten liivien jäädessä pois on vaihtoehtona toisen maailmansodan aikaiset taisteluvarusteet. Päteviä ja hommansa ajavia lipastaskuja sekä taisteluvaljaita on markkinoilla saatavilla reprotuotantona, lisäksi korvaavia varusteita usein hyväksytään kuten esim. NVA Strichtarn- kuvioitu malli tai Itä-Saksan tai Tsekkoslovakian aikaiset Y-remmit.

Erilaisuus muihin skenaarioihin

Toisen maailmansodan aikaan sijoittuvat skenaariot ovat yleensä erilaisia kuin tutut nykyaikaiset skenaariot. Radioita ei ole käytössä, vaan taistelulähetit kuljettavat viestejä tai käskyt huudetaan, joskus käytetään pilliä esim. komentamaan joukot hyökkäykseen.
Aseet eivät ole yleensä niin tehokkaita kuin esim. tappiinsa viritetty P90. Tämä jo tuo pelaajia lähemmäksi toisiaan, jolloin liikkumisen määrä lisääntyy ja lähitaistelutilanteita tulee enemmän. Tarkka-ampujat olivat harvassa toisen maailmansodan aikana, mutta niitä tuli enemmän sodan loppuvaiheilla. Tämän takia WWII skenaarioissa ei tarkka-ampujiakaan ole määräänsä enempää yleensä. Tämä taas lisää pelaajien liikkumisen määrää, koska ei tarvitse tutkailla jokaista puskaa mikä vähän heilahtaa. Kaikki nämä yhdessä luovat sitä hyvää eläytymisen tunnelmaa.

Eläytyminen

Eläytyminen on ehdottomasti WWII skenaarioiden paras puoli. Pelaajat eläytyvät peliin ihan eri tavalla kuin johonkin nykyaikaan sijoittuvaan peliin. Eläytyjät oikeasti jäävät maahan huutamaan lääkintämiestä, jopa pakkaskeleilläkin. Eläytyminen viedään joskus jopa niinkin pitkälle, että olen nähnyt Neuvostoliiton puolella pelanneen henkilön käyttäneen megafonia kentällä ja Puna-armeijan sotilaiden hyökkäävän pelkkää punalippua heiluttaen ilman airsoft-aseita Uraata huutaen! WWII pelien kiinnostavuus lienee siinä, että airsoft muuttuu osittain re-enactment- tyyppiseksi pelaamiseksi ja eläytymiseksi.

WWII pelien idea tiivistettynä

Pukeutuminen, aseet, varusteet ja asenne – nämä kombinaationa luovat WWII pelin hengen. Kun näkee suuren joukon pukeutuneena ajanmukaisesti voi todeta itsekseen, etteivät ne armeijan harmaat ole mihinkään lähteneet. Hyväksi koettua sarkaa näkee toki edelleen siviilikäytössäkin. Nämä kaikki asiat yhdessä saavat minut yhä uudestaan osallistumaan antaumuksella WWII skenuihin muiden samanhenkisten pelaajien kanssa tulevaisuudessakin. Tänä keväänä on jo ensimmäinen WWII skenu takana ja muutamia on onneksi vielä tulossa!

Apache