Dehydraatiolla eli nestehukalla tai nestevajeella tarkoitetaan elimistön kuivumistilaa, joka syntyy liian vähäisen nestemäärän seurauksena. Ihminen on noin 70%:sti vettä. Vaikka 70% voi kuulostaa hurjalta, niin sitä se ei ole kesäkuumalla pitkään. Ihminen menettää nestettä puhuessaan, hengittäessään ja hikoillessaan.
Nesteytyksestä huolehtiminen on tärkeää missä tahansa paikassa, olitpa koulussa tai pelikentällä. Liikkuessa nestettä kuluu enemmän kuin paikoillaan istumisessa. Nesteytys tulee tärkeäksi etenkin liikuntaa harrastaessa. Keskiverto aikuisen pitäisi kuluttaa arviolta kaksi litraa nestettä päivässä ja sekin on melkeinpä minimi. Auringonpaahteessa nestettä pitäisi kuluttaa vähintään 3-5 litraa vettä. Olet jo nestehukan kourissa, jos tunnet olevasi janoinen. Pelin tiimellyksessä monelta valitettavasti unohtuu riittävä nesteen nauttiminen.
034

Liian vähän nestettä juotuna elimistö alkaa sulkea toimintojaan. Kuona-aineet eivät poistu munuaisista ja sieltä virtsarakkoon ja lopulta ulos elimistöstä. Virtsan pitäisi olla kirkasta tai erittäin vähän keltaista, jotta tietää ettei ole nestehukka iskenyt. Ensimmäisiä nestehukan oireita ovat päänsärky, pahoinvointi, väsymys ja heikotus. Vakavammassa nestehukassa lihakset alkavat kramppailla, limakalvot kuivua, lämpö on noussut ja iho ei enää hikoile pysyäkseen viileänä. Ihminen saattaa jopa muuttua sekavaksi.

Nestehukan estämiseksi parasta juotavaa on mineraalivesi tai vissy-vesi, jossa on mineraaleja kuten magnesiumia ja natriumia. Hikoilussa ihminen hävittää tärkeitä mineraaleja, joten niiden saaminen elimistöön takaisin on erittäin tärkeää. Vesi on aina parempi vaihtoehto kuin limonadit tai alkoholi ja kahvi, jotka molemmat lisäävät nesteen poistumista elimistöstä lisäämällä virtsaneritystä.
Lyhyesti, kanna siis vesipulloa aina mukana, puolenkin litran kantaminen voi auttaa nestehukan torjunnassa kunhan muistaa vaan juoda riittävän usein.

Toimitus