Ihminen kehitti suuret aivot hyvien, proteiinipitoisten liha-aterioiden avulla. Kyky tehdä tuli ja metsästää yhteisvoimin kasvatti muinaisten ihmisten lukumäärää. Yht’äkkiä olimmekin ravintoketjun huipulla ja nykyään suurin osa ihmisistä ostaa ruokansa kaupasta ja kokkaa sähköisten laitteiden avulla. Metsässä/maastossa kokkaaminen onkin sitten vähän erilaista. Perusperiaate ei siltikään ole muuttunut – tarvitaan energiaa sekä metsästämiseen ja lihan kypsentämiseen.

Pakki, LuHa (=Lusikka/Haarukka) ja Trangia-keitin ovat ruokaa tekevän taistelijan parhaimpia kavereita. Trangiaan ei kaikilla ole varaa, joten on myös mahdollista käyttää polttoainetabletteja käyttävää Esbit-keitintä (kuvan keskellä mustunut avotuli-keitin) tai vaihtoehtoisesti risukeitintä. Pakkeja löytyy montaa erilaista, mutta perusmalli ei ole muuttunut – pakki koostuu kannesta ja itse kokkaus-astiasta. Joihinkin pakkeihin voi tunkea kenttäpullon, jos haluaa säästää tilaa. Nuotiolla kokkaaminen onnistuu pakin avulla kunhan muistaa sekoittaa ruokaa välillä, ettei se pala pohjaan. Tässä pitää muistaa se, että metalli johtaa lämpöä. Ei siis oteta sitä tulikuumaa pakkia paljain sormin!

Todella monella pelaajalla on mukanaan jotakin, mitä voi syödä kylmänäkin. Näistä hieman esimerkkinä lihapullat, makkarat, lihapiirakat ja mikropitsat. Jälkiruuaksi voi sitten kylmänä vetäistä vaikka sekahedelmä-purkin. Purkkihernekeittoa, nötkötti-tölkki (sika-nautaa) ja tonnikalatölkkiä näkee myöskin pelitaukojen aikana. Kuivalihaan törmää harvemmin, koska ne ovat suhteellisen kalliita grammahintaansa nähden. Pussikeittoja, MRE-pusseja (Meal Ready to Eat = Valmiiksi syötävä ruoka), nuudeleita…. Nykyaika tarjoaa softaajalle monia vaihtoehtoja täyttää vatsa maistuvalla tavalla. En ole tosin vieläkään tavannut pelaajaa, jolla olisi McDonaldsin paperipussi mukana.

Keskiverto-aikuisen päivän energiakulutus on noin 2000 kilokaloria. Yhdessä 100 gramman tavallisessa suklaalevyssä on arviolta 500 kilokaloria. Se ei silti tarkoita sitä, että vatsa pitäisi täyttää suklaalla ja makeisilla pelin aikana. Sokeri imeytyy nopeasti vatsalaukusta verenkiertoon, mutta pelkällä sokerilla ei pärjää koko pelipäivää. Hiilihydraatit ja proteiinit pitävät taistelijan voimissaan. Hiilihydraatteja saa esimerkiksi leivästä ja perunasta. Nyt kun leikittely numeroilla on sallittua, niin noin 100 gramman ruisleivästä saa palttiarallaa 48 grammaa hiilihydraatteja sekä hieman alle 280 kilokaloria polttoainetta elimistöön. Proteiinit tulevat lihapitoisista asioista. Vegetaristit varmasti innostuvat soijapavuista, joista saa kasviproteiinia…

Eli mitä pelaajan kannattaa sitten pakata yhdelle pelipäivälle? Hiilihydraatteja ja proteiinia. Hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, jolloin energiaa riittää pitkälle. Proteiinipatukat ovat yksi vaihtoehto proteiinille, mutta hintavahkoa… Kukin tyylillään. Itse olen suosinut purkkihernekeittoa ja nuudeleita useimmiten. Makkarapakettikin on joskus eksynyt joukkoon. Valmiita kotona tehtyjä voileipiä en tykkää ottaa skenaarioviikonloppuun, koska ne pilaantuvat herkästi.

Hygieniasta kannattaa pitää huolta, jotta säästyisit vatsataudeilta. Kädet pitäisi pestä aina ennen ruoanlaittoa. WC-käyntien yhteydessä käsien pesu on erityisen tärkeätä. Ruoka pitäisi säilyttää asianmukaisesti, mielellään pilaantuvat tuotteet kylmälaukussa kylmäpakkausten kera ja poissa auringonpaisteesta. Kuivamuonaa ja vakuumipakattuja tuotteita kannattaa suosia. Ruoan lisäksi täytyy muistaa nesteytys eli riittävästi juotavaa mukaan, muutakin kuin limskaa. Vettä pitää olla mukana pelipäivänä muutama litra ja muistaa juoda tauolla vaikka kuinka olisi adrenaliinit koholla.

Perunoiden keittämiseen kuuluu liian paljon aikaa ja makaronit ovat mauttomia ilman mausteita. Retkeilyä varten olen ostanut muutaman Minigrip-pussin, yhdessä on normaalia suolaa, yhdessä mustapippuria (rouhittua) ja yhdessä on salainen mausteseos. Ei ole ongelma syödä keitettyä makaroonia pelkältään, mutta mausteita saa muualtakin kuin kaupasta. Esimerkiksi nokkosta, ketunleipää ja voikukan lehtiä voi käyttää pakissa keitettävän ruuan lisäksi. Pieni varoituksen sana ensin – ole varma, että mitä poimit ja aiot syödä. Ruokamyrkytys aiheuttaa ripulia, oksentelua ja huonovointisuutta. En suosittele kenellekään poimia ruoka-aineita, mitä et tunne. Kasvikirjatkaan ja Wikipedia eivät auta siinä vaiheessa, jos saat ruokamyrkytyksen vahingon tai typeryyden takia. Mikään ei kyllä pelasta siltäkään, jos syöt kaksi päivää paketissa hionneen kolmioleivän…

Pysyn tutuissa ja turvallisissa tuotteissa, jotka olen huomannut parhaiten toimivaksi kombinaatioksi. Oman ”menun” tekeminen ei ole niin vaikeaa. Miettikää omaa ruokalistaanne pelejä varten – mikä sopii sinulle ja mikä ei. Toiset eivät voi syödä gluteiinia, toiset eivät laktoosia. Jotkut taas vihaavat lihaa tai lihaan verrattavia tuotteita. Toivon, että ihmiset ottavat tästä mietintään oman ruokalistansa. Bon apetit.

IMG_0497 IMG_2627 IMG_2624IMG_2622

Apache