Airsoftin nousukautta oli 2000-luvun alkupuoli. Skenaariot olivat suuria ja laji oli suosiossa. Tiimejä syntyi ja loppuikin nopeasti. Vihtijärvellä skenaariot saattoivat olla jopa 700-800 pelaajaa suurimmillaan. Nämä ajat ovat kultaista historiaa ja mennyttä menestyskautta. Tänä päivänä skenaariot pääsääntöisesti kärsivät pelaajakadosta. Syitä tähän pohditaan tässä blogissa.

Suomen taloustilanne valitettavasti vaikuttaa kaikkeen harrastustoimintaan, ei pelkästään airsoftiin. Hevosharrastus on airsoftia kalliimpaa ja lama näkyy siinä erittäin selkeästi. Aikanaan ratsastusleirit olivat täynnä, nykyään vain muutamia kurssilaisia kymmenien sijasta. Perheet näin taloudellisesti epävarmoina aikoina säästävät siitä, mikä ei ole välttämätöntä eli lasten harrastuksista. Ruokaa on pakko ostaa, ei elämyksiä harrastusten kautta.

Nykypäivää on harrastus/kiinnostuksen kohteiden siirtyminen nettiin. Sosiaalinen media on monen ihmisen pääsääntöinen kommunikaatiotapa. Fyysiset ihmissuhteet ja harrastukset ovat siirtyneet nettiin. Erilaiset nettipelit kuten Tank of Worlds ovat hyvin suosittuja. Fyysiset harrastukset kuten airsoft, ratsastus ja perinteiset urheilulajit ovat jäämässä pois monen nuoren elämästä. Luonnossa liikkuminen ei ole enää itsestäänselvyys, vaan uppoudutaan nettimaailmaan kuten ajankohtainen Pokemon Go-peli osoittaa, tosin tässä pelissä sentään liikutaan ulkona!

Suomen airsoft-skeneä on yli kymmenen vuoden ajan vallinnut aikamoinen kuppikuntaisuus. Monet tiimit/yhdistykset tai yksittäiset henkilöt eivät ole missään tekemissä keskenään ja puhevälejä ei ole. Jokainen taho ajaa yleensä vaan omaa etuaan, yhteistyötä valitettavasti ei ole. Vallan ja aseman saaminen on tärkeintä, ei airsoft-harrastuksen edistäminen.

Varusterajat ovat yksi ikuinen kiistakysymys. Osa haluaa tosi tiukkoja rajoja, toiset taas täysin vapaita rajoja eli osapuolet tunnistetaan vaan hihanauhoista eli tyyliin punainen vastaan keltainen. Tässä on selkeä vastakkainasettelu eri ”koulukuntien” välillä. Vuosien ajan panostettiin varusteisiin eli varustekokonaisuuteen, joka oli mahdollisimman täydellinen/ajanmukainen riippuen teemasta. Tiukkojen varusterajojen kannattajia nykysuuntaus ei miellytä. Vasta-alkajat pääsevät nykyään yleensä melkein jokaiseen peliin kohtuukustannuksin jollekin osapuolelle.

Kymmenen vuotta sitten isot skenaariot olivat suurimmillaan ja suosiossa. Nykyisin isot skenaariot ovat harvinaisia ja osa pelaajista meneekin ulkomailla isoihin peleihin kuten Berget tai Border War tapahtumiin. Näitä isoja lähinnä milsim-skenuja Suomessakin yritetään nyt järjestää, Hattulassa järjestetty Taisteluosasto Parola oli suurin tapahtuma kesällä 2016.

Pelien järjestäjillä on mahdollisuus ilmoittaa peleistään erilaisilla tavoilla. Pelikalenteri, Kuulaportti, Facebook, omat kotisivut, puskaradio jne. ovat käytössä. Isompien skenaarioiden suhteen ongelma on kaksi rinnakkaista pelikalenteria eli perinteinen Softaaja.fi nettilehden Pelikalenteri ja myöhemmin kehitetty Kuulaportti. Suurin osa pelinjärjestäjistä laittavat peli-ilmoituksen molempiin järjestelmiin, tällöin täytyy kuitenkin ylläpitää kahta eri ilmoittautumisjärjestelmää, mikä ei ole käytännöllistä. Pelaajatkin joutuvat seuraamaan molempia peli-ilmoittautumiskanavia.

Skenaarioita järjestävät paikalliset airsoft-yhdistykset, tiimit ja kaveriporukat. Yhdistysten pelit ovat yleensä ns. viikonloppupelejä hihanauhoilla.

Skeerioiden hinta on ikuisuuskysymys edelleen. Mikä on sopiva hinta? Pelkkä peli on perinteisesti ollut 10 euroa jo yli vuosikymmenen, yhdistysten viikonloppupelit ovat perinteisesti ilmaisia. Toisissa skenaariopeleissä proppeja on enemmän ja hinta tasolla 20-45 euroa. Nykyään moni pelaaja ei ole valmis maksamaan paljoakaan airsoft-tapahtumasta, oletetaan että pelin voi järjestää ”ilman kuluja”. Ilmaista ateriaa vaan ei ole, järjestäjälle tulee aina kuluja ja tätä eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Tämän lisäksi järjestäjät joutuvat käyttämään kymmeniä, yleensä satoja tunteja skenaarion järjestelyihin. Moni organisaattori onkin luopunut pelien järjestämisestä.

Airsoft-skenaarioiden suhteen tulevaisuus on avoin. Modernit pelitapahtumat menestyvät, ainakin hetken. Perinteiset tiukkojen varusterajojen pelit kuten Vietnam ja WWII ovat kuihtuneet aika pieniksi. Tuleeko toivottua uutta skenaariopelien nousua, aika näyttää…

Verde