Päivämäärä: 21.-23.7.2017

Järjestäjä: Ehasa Ry

Pelialue: Ilveskallion puolustusvoimien harjoitusalue, Hattula

Osapuolet: Uusimaa, Pirkanmaa ja siviilit

Pelaajamäärä: noin 700

Ikäraja: 17, siviiliosapuolet 16/18

Pelityyppi: Milsim

Taisteluosasto 17 – The Code oli Ehasan järjestämä jatko-osa viime vuonna Suomen airsoft- skeneä värisyttäneelle Taisteluosasto Parolalle. Tänä vuonna luvattiin lisää ajoneuvoja, taistelua ja ajoneuvojen tuhoamiseen tarvittavia Paladin-kranaatteja. Tämän lisäksi myös peliaikaa pidennettiin. Pelaajamäärä kasvoikin noin kahdellasadalla. Osapuolina toimivat aikaisemmasta pelistä tutut Uusimaa ja Pirkanmaa, jotka ovat kuvitteellisessa Suomen sisäisessä sisällissodassa. Osapuolet taistelivat alueella olevista polttoainepumpuista ja monista muista peliobjektiiveista. Ennen peliä myös julkaistiin tietoa salaperäisestä koodista ja pelitarinasta, jota pelin aikana olisi tarkoitus selvittää.

Kyseessä oli Suomessa suurin koskaan järjestetty Milsim-tyyppinen airsoft-tapahtuma, osallistujia oli ympäri Suomea. Peli alkoi perjantaina ja oli käynnissä aina sunnuntaihin saakka. Nukkumisrauha pelaajille annettiin klo kolme aamuyöstä aina aamuyhdeksään tukikohdissa ja siviiliosapuolien kylissä. Tukikohdat olivat samat kuin edellisessä pelissä, mutta osapuolet vaihtoivat niitä keskenään.

Kahden keskenään taistelevan osapuolen pelaajamäärät erosivat toisistaan hieman koska Uudenmaan puolella oli noin sata jääkärikomppanioiden pelaajaa enemmän. Tästä johtuen alakynnessä ja pelin alussa puolustusasemissa ollut Pirkanmaa aloitti pelin tunnin aikaisemmin kuin Uusimaa. Tosin Uudenmaan tiedustelijat pääsivät aloittamaan samaan aikaan kuin vastustaja. Tästä myöhemmästä aloituksesta johtuen Uudenmaan joukot joutuivat taistelemaan välittömästi pelin alettua tukikohtansa läheisyydessä olevassa risteyksessä. Taistelun voitto mahdollistaisi pelialueelle paremmin siirtymisen ja etenemisen.

Lähes koko pelin ajan joutui Uusimaa kuitenkin taistelemaan hyvin lähellä tukikohtaansa. Rintamaa ei tunnuttu saatavan etenemään millään. Tätä pattitilannetta lieventämään Uudenmaan joukkoja liikutettiin ”helikopteri” kyydeillä hyvin paljon, eli siis offgame ajoneuvoilla. Tämä mahdollisti Uudenmaan pelaajien pelaamisen muuallakin kuin tukikohtansa läheisyydessä ilman pitkiä ja uuvuttavia jalkamarsseja suurella pelialueella vihollislinjojen ympäri. Tällainen mahdollisuus myös vähensi huomattavasti alueen strategisten risteysten ja teiden hallinnan tärkeyttä Uudenmaan toiminnassa.

Pirkanmaalaiset puolustivatkin useita kertoja teitä ja risteyksiä turhaan pitkiäkin aikoja ilman että Uusimaa yritti niitä vallata huomattavalla voimalla. Sama ilmiö tapahtui myös TSTOS Parola pelissä viime vuonna. Viimeisenä päivänä molemmat osapuolet taistelivat kiihkeästi lähes kaikilla osastoillansa peliobjektista, joka loppubriiffissä paljastui hyvinkin tärkeäksi energian lähteeksi. Uusimaa miesylivoimansa avulla onnistui saamaan tämän objektin haltuunsa ennen pelin päättymistä ja siten mitätöi muuten pelin aikana epäonnistuneen polttoainepumppujen valtaamisen vaikutukset pelin tarinan kannalta.

Peli oli onnistunut kokonaisuus ja alkaa kohta kamppailemaan kuuluisien ruotsalaisten Berget-pelien kanssa. Puolustusvoimien alueen ja kaluston käyttö mahdollistaa jopa realistisemman Milsim-pelin kuin Berget. Pelaajat varmaankin odottavat mitä ensi vuonna on tarjolla, todennäköisesti vielä isompi ja hienompi Milsim-spektaakkeli.

 

Jeselius

 

Tästä milsim-pelistä löytyy lukuisia Youtube videoita, tässä kaksi:

 

TSTOS 17 – The Code – Airsoft Milsim:

https://www.youtube.com/watch?v=DWQX3XqoTRQ

 

Ehasa TSTOS 17 The Code, The Biggest Milsim in Finland Ever:

https://www.youtube.com/watch?v=EN1VQM3KMP4&t=408s