Ehasa ry:n 23.-24.7. 2016 järjestämä kahden päivän Milsim-peli kertoi kuvitteellisesta vuonna 2018 syttyneen Suomen valtion sisällissodan taistelusta Hattulassa, jossa Uudenmaan ja Pirkanmaan joukot taistelivat toisiaan vastaan saadakseen Ilveskalliolla sijaitsevan puolustusvoimien varaston sisällön haltuunsa. Tämän onnistumista oli estämässä myös kolmas osapuoli, jonka kansallisuus ei ollut tiedossa suomalaisille joukoille. Tämän lisäksi Ilveskallion alueelta löytyi paikallisia siviilejä ja YK-joukkoja.

Peliin ilmoittautuminen alkoi jo vuodenvaihteessa ja tässä prosessissa Ehasa ry painotti pelaajien omien kaveriporukoiden käyttämiseen. Kolmannen osapuolen, Uudenmaan ja Pirkanmaan tiedustelujoukot täytettiin yhdessä ilmoittautuvilla ryhmillä. Peliin halusin osallistua osana tiedustelua alueen tuntemisen takia. Kokemusta Ilveskallion harjoitusalueesta löytyi varuspalvelukseni ajalta ja vielä enemmän aikaisemmista airsoft-peleistä.

Omasta peliporukastani en kuitenkaan saanut ryhmää kasaan ennen kuin pelin kaikki tiedustelujoukot olivat täynnä. Tämä ei kuitenkaan intoa peliin lannistanut, vaan ilmoittauduinkin peliin Uudenmaan jääkärijoukkoihin. Ennen peliä osapuoleni komentaja aktiivisesti avasi keskustelua osapuolen kuvioista facebookissa salaisessa ryhmässä Ehasan oman foorumin sijasta niin kuin Carrington-peleissä ainakin oli tapana. Samanlainen ryhmä oli myös vastustajilla. Ryhmässä ilmoitettiin koko osapuolen rakenne excel-kaaviona ja tästä oli helppoa ennen peliä selvittää esimiehensä. Olihan pelissä käytössä realistinen komentoketju. Tätä kautta pystyi myös ongelmitta vaikuttamaan ryhmien kokoonpanoihin.

I Peliin saapuminen

Pelialueelle sai saapua jo peliä edeltävänä päivänä ja itsekin päätin tuolloin aloittaa peliviikonloppuni. Perjantaina Ehasa otti jo pelaajia alueelle vastaan parkkipaikalla, jossa tarkastettiin ja kirjattiin aseiden tehoja ylös sekä ilmoittauduttiin peliin. Pelaajat saivat ”festarirannekkeet” ja naamasta otettiin valokuva Ehasan tietokantaan. Järjestäjä osasi sanoa että, tällaiset toimet ovat järkeviä kun toimitaan puolustusvoimien alueella ja pelaajia on puolituhatta. Suuri pelaajamäärä ei kuitenkaan aiheuttanut suurta ruuhkautumista ilmoittautumisalueella, sillä useat tulivat paikalle jo perjantaina ja järjestäjät olivat varautuneet ihmismassoihin lippunauhoilla ja aidoilla. Ilmoittautumisalueella oli myös myyntikojuja, joissa onnistui paineilmatankkien täyttö. Pelipäivänä pelaajien omat ajoneuvot ohjattiin järjestelmällisesti panssariprikaatin vierasparkkipaikalle ja sieltä pelaajat kyyditettiin takaisin alueelle sen jälkeen kun pelikamppeet oli jätetty oman osapuolen tukikohtaan. Perjantaina ajoneuvoja sai pitää yön yli tukikohdissa, joissa myös tapahtui yöpyminen. Perjantain aikana ainakin Uudenmaan osapuolen tukikohdassa olikin komentoteltta jo pystytetty ja pelaajien telttojen pystytys oli ohjattua osapuolen eri osien mukaan. Tiedustelijoiden teltat yhteen suuntaan ja Bravo komppania toiseen ja niin poispäin. Bajamaja oli kaiken keskiössä vesisäiliön kanssa.

II Pelin kulku

Pelin alku myöhästyi tuntemattomasta syystä noin tunnilla, mutta tätä menetettyä aikaa kirittiin kiinni nopealla toiminnalla. Osapuolet taistelivatkin jo tunnin sisällä kiihkeästi erilaisista strategisista pisteistä alueella. Näiden eri pisteiden tärkeys välittyi hyvin rivisotilaalle saakka, eikä pelissä kertaakaan itsellä ainakaan tullut tunnetta että tekisi jotakin turhaa tai järjetöntä. Osapuolet myös suorittivat päätehtäväänsä eli kallion sisään kaivetun varaston paikantamista ja avaamista. Tähän liittyi käsitykseni mukaan Larp-pelaajia ja avaimia. Tämä ei kuitenkaan rivisotilasta koskettanut, vaan pääpaino oli vihollisen lyömisessä ja asemien puolustamisessa.

Pelkältä mätöltä peli ei missään vaiheessa päässyt tuntumaan, sillä alueella tuntui olevan vahva YK ja siviili läsnäolo. Larppaavilta kyläläisiltä oli mukava kysellä tapahtumista alueella ja yrittää saada käsitystä vihollisesta. Näin ei kuitenkaan kuulemma sujunut Pirkanmaan joukkojen toiminta siviilien kanssa. Pelin jälkeen siviilien kanssa puhuessa kuulin kuinka Pirkanmaalaiset olivat ampuneet rauhanomaisesti mieleensä osoittaneet siviili larp-pelaajat matalaksi vähät välittämättä pelin hengestä pilaten useiden pelikokemuksen päättömästi. Pirkanmaalaiset olivat myös avanneet tulen YK-joukkoja kohti. Uudenmaan joukot taas aktiivisesti tekivät yhteistyötä niin siviilien kuin YK:n kanssa. En tiedä oliko syy Pirkanmaalaispelaajien toimintaan ohjeet ylemmältä johdolta vai vain pelkkä välinpitämättömyys.

Uudenmaan joukkojen toiminta oli koko pelin ajan hallittua ja yksinkertaista. Joukot liikkuivat isoina kokonaisuuksina ja vihollinen lyötiin ylivoimalla hitaasti mutta varmasti. Tästä johtuen Uusimaa hallitsikin koko tapahtuman ajan aluetta lähes kauttaaltaan. Vaikka vastapuoli olikin suurilukuisempi, ei se silti tuntunut onnistuvan valtaamaan Uudenmaan hallussa olevia pisteitä joista taisteltiin. Pisteet joita Pirkanmaa onnistui valtaamaan hetkellisesti, olivat sellaisia jotka sijaitsivat lähellä heidän tukikohtaansa. Pelin aikana lähes kaikissa todistamissani taisteluissa tuli esille osapuolien täysin erilainen lähestymistapa joukkojen käyttämiseen. Pirkanmaalaiset hyökkäsivät monin kerroin isompia Uudenmaan joukkoja vastaan yhä uudestaan ja uudestaan täysin yksin. Pisteet joita Pirkanmaa sai vallattua kaukana tukikohdastansa ei pystytty pitämään.

Peli päättyi omalta osaltani taistellessa maanalaisen varaston oven läheisyydessä. Alueella käytiin kiivaita taisteluita vielä tämän jälkeenkin, kun kaikki kolme osapuolta yrittivät estää toisiansa onnistumasta. Varaston sisältöön ei kukaan päässyt käsiksi osapuolista, mutta Uusimaa onnistui muissa toimissansa ja Uudenmaan joukot tunsivatkin itsensä voittajiksi pelin päätteeksi, olivathan he hallinneet lähes koko harjoitusaluetta vuorokauden ajan.

Pelistä lähtiessäni en ollut uskoa kuinka onnistuneen tapahtuman Ehasa järjesti. Aikataulut pitivät, ketään ei sattunut ja pelikin oli toimintatäytteinen. Vaikka olen Ehasan aikaisemmissa peleissä juossut jo muutaman vuoden, en kuitenkaan odottanut heidän onnistuvan näin hyvin suuren pelin kanssa. Tulen odottamaan innolla mitä he saavat aikaan ensi vuonna. Jatko-osan TSTOS Parolalle vai jotain aivan muuta? Sen kuitenkin tiedän, että tulen pelaamaan heidän Milsim-henkisissä peleissä tulevaisuudessa.

Jesulius